Strategisch advies & identiteit

Golden circle
Door middel van de tool The Golden Circle, oftwel “the Why, How and What” van Simon Sinek, gaan we op zoek naar de drijfveren van jouw organisatie. Waar geloof jij en jouw organisatie in? Daarna onderzoeken we hoe jouw organisatie zich onderscheidt t.o.v de concurrenten. We brengen in kaart hoe jouw producten en diensten aansluiting vinden op de geformuleerde why. Door te communiceren vanuit de “Why”, een diepe overtuiging, is je communicatie langdurig consistent en authentiek.

Merkidentiteit/merkwaarden
Communicatie is sterker vanuit een duidelijke merkidentiteit. Het uitgangspunt van alle communicatie is een merkidentiteit. We onderzoeken of de huidige identiteit aansluit bij de identiteit die je wenst bij jouw merk. Wij onthullen de kernwaarden van de organisatie en het onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrent(en). Gedurende drie sessies doorlopen we een programma, waarin we in workshopverband met diverse interne stakeholders aan het werk gaan. Vervolgens valideren we deze output met klanten en relaties (op locatie), door middel van diepte-interviews. Wij presenteren het resultaat en adviseren de stappen die je kunt nemen om van de huidige identiteit, de gewenste identiteit te bereiken.

Merkdocument package deal
In dit strategische merkdocument wordt onderstaande ontwikkeld:
• Golden Circle (Why, How en What)
• Merkidentiteit/ merkwaarden
• Onderscheidend vermogen
• Service proposities (welke voordelen biedt het de doelgroep)
• Target audience mapping
• Merkbehoefte (welke beloftes vervult het merk voor de doelgroep)
• Merkbelofte (wat belooft het merk aan de doelgroep en hoe bewijst de organisatie dat)
• Brand story

Merkpositionering
Een merkpositionering is de plaats dat uw merk (of bedrijf) inneemt in het hoofd van de (potentiële) klant. Hoe ziet jouw klant je merk ten opzichte van de concurrentie? Ben je duurder of kwalitatief beter, word je merk gezien als “jonger” of “gezonder” dan andere merken? Het liefst claim je met je merk een unieke plek tussen de concurrenten. Vandenbusken helpen je met het bepalen van jouw unieke positie ten opzichte van andere spelers in de markt. In een sessie brengen we je concurrenten en hun positionering in kaart. In deze positioneringssessie bespreken we de ambitie van je merk en organisatie. Vandenbusken adviseert vervolgens een passende positionering.

Merkconcept
Om effectief en duurzaam te bouwen aan een merk, is een creatieve paraplu noodzakelijk. Dat creëert herkenning, onderscheidend vermogen en benadrukt de proposities. Het brand concept is een lange termijn thematiek. Je kunt het concept gebruiken als strategisch rode draad en de campagnes onder dit concept scharen. Je ontvangt een creatieve rationale, een schetsuitwerking waarin weergegeven wordt hoe het concept tot uiting komt en enkele creatieve uitwerkingen in middelen, om het idee te illustreren.

Pay-off
Een krachtige pay-off versterkt de positionering van een merk aanzienlijk. Een pay-off communiceert op korte en kernachtige wijze, waar een merk voor staat. We nemen de “Why” als uitgangspunt voor de pay-off, samen met de merkwaarden. Bij het ontwikkelen van de pay-off houden we uiteraard rekening met de relevantie voor de doelgroep en het onderscheidend vermogen t.o.v. je concurrent. We presenteren minimaal drie voorstellen en de bijbehorende creatieve rationale.

Corporate/Brand story
Als de waarden en de drijfveren van uw organisatie in kaart zijn gebracht, brengt vandenbusken dit verhaal tot leven in een brand story. Een brand story vertelt uw merkverhaal met emotie en op onderscheidende wijze.

Corporate/Brand video
De waarden en drijfveren van jouw organisatie komen nog sterker tot hun recht in een brand video. Hierin wordt de brand story als startpunt genomen. Door de toevoeging van beeld en geluid wordt de boodschap en emotie krachtiger overgebracht.

Bekijk ons werk